Boven op een bergtop ergens in Latijns-Amerika zitten acht bewapende tieners. Ze zijn een soort legereenheid. Hun taak is duidelijk: ze moeten een krijgsgevangene, een Amerikaanse arts (Julianne Nicholson), bewaken en ervoor zorgen dat melkkoe Shakira in leven blijft.
Monos
Dat gaat mis. Hoe getraind de tieners – met bijnamen als Wolf, Rambo, Lady en Bigfoot – ook zijn, ze zijn niet in staat de gevolgen van hun daden te overzien. Een uit de hand gelopen feestje en het naderen van de vijand zorgen ervoor dat ze hun veilige plek moeten verlaten. Zo ontaardt Monos in een combinatie van Lord of the Flies en Apocalypse Now.
Jasper Wolf
De film, die hoge ogen gooide bij veel filmfestivals – waaronder het International Filmfestival Rotterdam – is dromerig, beeldschoon, hallucinant en gewelddadig, en dat soms zelfs allemaal tegelijkertijd. Dat is vooral te danken aan het camerawerk van de Nederlandse cameraman Jasper Wolf. Hij brengt alles in Monos zo in beeld, dat de kijker het niet alleen ziet maar ook voelt. Wolf is de laatste jaren zijn cv flink aan het aanvullen.
Inmiddels heeft hij al twee Gouden Kalveren voor beste camerawerk in de wacht gesleept: voor de films Code blue en Niemand in de stad.